Chanel No
5
Op 5 mei 1921
lanceerde Coco Chanel haar legendarische parfum: Chanel No 5. Vanaf
het eerste moment was het een succes: het gaf vrouwen die zich geen
designerkleding konden veroorloven, de kans om een stukje betaalbare
Chanel-luxe aan te schaffen. Anno 2012 gaat er iedere 30 seconde een flacon
over de toonbank, dat zorgt voor een jaaromzet van 100 miljoen dollar. Maar hoe
groeide dit parfum uit tot een waar icoon?
Hoe het allemaal
begon
Coco Chanel werd geboren in 1883, maar er is weinig bekend
over haar jeugd. Wel is duidelijk dat ze een niet zo’n gelukkige jeugd heeft
gehad in een kindertehuis in Frankrijk. Ze opende in 1913 een hoedenwinkel in Parijs. Ze
bedacht de Total Look, met bijbehorende accessoires, en later het “zwarte
jurkje”. Rond 1935 had ze al zo’n 2000 naaisters in dienst.
Volgens het verhaal zou Coco Chanel al een tijdje hebben
rondgelopen met het idee om een eigen parfum op de markt te brengen toen ze
dankzij haar vriend, Dmitri Pavlovich, voorgesteld werd aan de parfumeur Ernest
Beaux. Ernest was de hoofdparfumeur van A. Rallet and Company. Het klikte tussen de twee en een samenwerking
was geboren.
Coco had al de nodige naam gemaakt door de verkoop van
simpele mantelpakken, soepele jurken en sportkleding. Het nieuwe parfum moest
de vrouwen bevrijden van de heel gewone bloemige geuren. Zware muskus en jasmine-geuren
werden gezien als geuren voor prostituees en de middenklasse. Maar Coco dacht
hier anders over en vroeg aan Ernest Beaux een parfum te creëren, dat als een
vrouw ruikt. “Een vrouw moet ruiken als een vrouw en niet als een roos,” zei
ze.
Coco Chanel bedacht dat haar parfum het duurste parfum moest
zijn. De decadente jasmijn olie vormde de basis voor Chanel No 5. Buiten
het duurste parfum had Chanel ook de ambitie het goedkoopste parfum op de markt
te brengen. Jean Patou was haar echter voor het met zijn parfum Joy. Hierover
zei Coco Chanel dat vrouwen die Joy droegen daarmee laten zien hoe hun leven
was, waardeloos. Dit weerhield haar er niet van te stoppen met No. 5.
Ook wilde Coco Chanel dat haar luchtje moderne innovaties
bevatte. Wat Coco Chanel aan vrouwen wilde geven met dit parfum was een
volledig gemaakt parfum. Niet gewoon een natuurlijk geurtje, maar een
compositie van geuren. No. 5 werd dan ook bekend als het eerste parfum dat
zwaar afhangt van synthetische geuren. Chanel geloofde dat een niet natuurlijk
parfum de natuurlijke schoonheid van de drager zou benadrukken. Daarom zou het
parfum volgens haar succesvol zijn.
1920-1930
Chanel’s aanvankelijke marketing strategie was om rumour
around the brand te creëren. Ze liet eerst een groep van haar elite vrienden
kennis maken met het parfum. Ze nodigde ze uit voor een diner in een restaurant
in Grasse, waar ze haar gasten verraste
door hen te besprenkelen met Chanel No 5. Iedereen vond het
geweldig! De officiële lancering van Chanel No 5 vond plaats op 5
mei 1921 in haar eigen boetiek aan de rue Cambon. Ze besprenkelde de paskamers met het luchtje
en gaf het parfum mee aan haar 100 beste klanten. Het succes van Chanel
No 5 was fenomenaal.
“Parfums Chanel” regelde in 1924 alle aspecten van de parfumhandel, van
de productie tot de marketing en distributie.
Coco voelde dat het tijd was om haar bedrijf uit te bereiden en Chanel No 5 te exploiteren naar het buitenland. Chanel No 5 zette als eerst voet aan land in New York, aangezien hier het culturele en commerciële centrum zat van Amerika. De campagne was niet baanbrekend. De eerste advertentie die op 6 december 1924 gepubliceerd werd was onopvallend, alle flesjes No 9, No 11, No 22, en No 5 werden naast elkaar getoond en de flesjes waren niet van elkaar te onderscheiden. Het was een kleine advertentie die aankondigde dat Parfums Chanel te koop waren bij het luxe warenhuis Bonwit Teller. De advertentie verscheen ook maar af en toe in de krant. In Amerika werd vooral gebruik gemaakt van mond-op-mond reclame door de enthousiaste verkopers in de warenhuizen.
Coco voelde dat het tijd was om haar bedrijf uit te bereiden en Chanel No 5 te exploiteren naar het buitenland. Chanel No 5 zette als eerst voet aan land in New York, aangezien hier het culturele en commerciële centrum zat van Amerika. De campagne was niet baanbrekend. De eerste advertentie die op 6 december 1924 gepubliceerd werd was onopvallend, alle flesjes No 9, No 11, No 22, en No 5 werden naast elkaar getoond en de flesjes waren niet van elkaar te onderscheiden. Het was een kleine advertentie die aankondigde dat Parfums Chanel te koop waren bij het luxe warenhuis Bonwit Teller. De advertentie verscheen ook maar af en toe in de krant. In Amerika werd vooral gebruik gemaakt van mond-op-mond reclame door de enthousiaste verkopers in de warenhuizen.
De aanpak voor Europa was hetzelfde. De Galleries Lafayette
was de eerste verkoper van het parfum in Parijs. In Frankrijk zelf werd er voor
de jaren 40 niet geadverteerd met Chanel No 5.
De eerste echte grote marketing stunt stond gepland voor
1934-1935. De eerste echte solo advertentie van Chanel No 5 werd op
10 juni 1934 gepubliceerd in de New York Times.
1940
In de vroege jaren 40, toen de industrie-trend was om
de brand exposure te vergroten, nam Parfums Chanel een tegendraadse beslissing
en brachten hun brand exposure juist terug. Opmerkelijk was dat de
verkoopcijfers van Chanel No 5 bleven stijgen tijdens de
tweede wereldoorlog. De parfum verkoop in de VS is zelfs vertienvoudigd
tussen1940-1945.
Tijdens de oorlog kwam het bestuur van Parfums Chanel op het
briljante idee van de pocket flacon. Het plan was om de markt te vergroten door
ze te gaan verkopen bij “militaire postkantoren”. Het was een risicovolle zet,
maar het bleek een geweldige zet te zijn! Chanel No 5 werd de belichaming
van de wereld vol luxe en romantiek. En het werd een souvenir dat soldaten
kochten voor hun geliefden thuis.
Toen de oorlog eindigde, werd ook bekend dat Coco Chanel had
meegewerkt met de Nazie. Om het goed te maken zette Coco een bord in de etalage
van haar boetiek aan de rue Cambon met daarop de tekst dat ze gratis flesjes Chanel
No 5 weggaf aan alle Amerikaanse militairen. Het gevolg was dat de
soldaten in lange rijen voor de winkel stonden te wachten om een fles van Paris
luxe mee naar huis te kunnen nemen.
1950
In de jaren 50 kwam de glamour van Chanel No
5 weer terug dankzij celebrities als Marilyn Monroe. Marilyn maakte ongevraagd
reclame voor Chanel No 5 toen ze tijdens een interview werd gevraagd
wat ze in bed droeg. Ze antwoorde hierop: “Wat ik draag in bed? Chanel No
5 natuurlijk.” Hierdoor stegen de verkoopcijfers enorm.
1960
In de jaren 60 presenteerde high-fashion bibles zoals
Vogue en Harpers Bazaar Chanel No 5 als DE accessoire voor
vrouwelijkheid. Gedrukte advertenties in beeld en geschrift waren serieus en
conservatief in tegenstelling tot de jeugdcultuur die vol energie en onberekenbaarheid
zat. Twee bekende slagzinnen uit
die tijd waren: “Every woman alive wants Chanel No 5” en “Every woman
alive loves Chanel No 5.
1970-1980
Tijdens de jaren 60 nam de allure van Chanel No
5 af omdat het geassocieerd werd met keurige en bekrompen mensen. Voor het
eerst in zijn geschiedenis dreigde Chanel het label opgedrukt te krijgen van
massaproductie en onmodieus. Het merk
had een herpositionering nodig die geleid werd door Jacues Helleu, artistic
director van Parfums Chanel.. Het parfum
werd uit te schappen gehaald bij apothekers en andere verkooppunten. Reclamebureaus
van buitenaf werden eruit geknikkerd. Helleu koos de Franse actrice Catherine
Deneuve als het nieuwe gezicht van Chanel. De tv-reclames veranderden in surrealistische en fantasievolle mini-films geregisseerd
door Ridley Scott. Onder leiding van Helleu werd Chanel weer zo glamourous als we het nu kennen .
Samenstelling van
Chanel No 5
Chanel No 5 is een mijlpaal in de parfumerie. Het parfum bestond uit zowel synthetische
stoffen als natuurlijke extracten. Coco Chanel had parfumeur Ernest Beaux
gevraagd om een parfum te creëren dat boven alle anderen uit zou stijgen. Dit resulteerde
in een veel te zware geur. Uiteindelijk kwam Ernest met de perfecte mix van
natuurlijke en synthetische materialen voor Chanel No 5.Hoewel het
niet het eerste parfum was waarin aldehyde (synthetische stoffen) werden
gebruikt, was het wel het eerste grootschalig verkochte parfum dat grote hoeveelheden
bevatte. Chanel No 5 was daarmee het eerste parfum van het type dat
later bloemig aldehyden is gaan heten.
Deze sensuele parfumklassieker ruikt naar oranjebloesem,
jasmijn, roos uit Grasse, ylang ylang,
sandelhout, vetiver, muskus, vanille en aldehyden. Een grappig weetje is dat er
in geen enkel ander parfum zoveel jasmijn zit als in Chanel No 5.
Jaarlijks wordt er ruim 20 ton aan jasmijnbloemen gebruikt.
De naamgeving
Chanel No 5
heeft zijn naam waarschijnlijk te danken aan het feit dat dit parfum het
vijfde proefmonster was dat de beroemde parfumeur Ernest Beaux voor Coco Chanel
in de aanbieding had. Ernst Beaux ontwikkelde 2 reeksen van parfums, de ene was
genummerd van 1 tot 5 en de andere van 20 tot 24. Zonder aarzelen koos Chanel
voor het vijfde parfum, dit is niet opmerkelijk aangezien nummer 5 haar
lievelingsgetal was. Ze bracht het parfum ook op de markt op 5 mei 1921
(5-5-1921). Zelf zei Coco Chanel hierover: “Ik show mijn jurkencollectie altijd
op de 5de van mei, de 5de maand van het jaar. Dus laten we het monster zijn eigen
naam houden, het zal ons geluk brengen.”
Het ontwerp van
de verpakking
Net als de andere ontwerpen van Coco Chanel was de fles
simpel en chic en is er tot op de dag van vandaag weinig veranderd. De
verpakking is een ware designklassieker geworden. De sobere verpakking zorgt
ervoor dat de aandacht op het parfum gevestigd blijft en word gezien en
beschreven als tijdloos, authentiek, hedendaags en modern tegelijkertijd. Dat
is niet slecht voor een parfum van 90 jaar oud!
Chanel wilde een verpakking dat een tegenhanger zou zijn van
de overgestylde, kostbare kristallen parfumflessen van toentertijd populaire
parfums als Lalique en Baccarat. Haar parfum moest in een onzichtbaar flesje
zitten van pure transparantie. De eerste fles die werd geproduceerd in 1919 had
niet de bekende Chanel No 5 fles zoals we die nu kennen. Het
origineel had smalle, subtiele ronde schouders en werd alleen in Chanel boetieks
meegegeven aan een select groepje vaste klanten. Toen Chanel No 5 in
1924 wereldwijd ging, bleek dat het glas niet dik genoeg was om het verschepen
en vervoeren te kunnen overleven. Het glas zou simpelweg breken. Op dat moment
werd voor het eerst en het laatst het design van het flesje aangepast. Het
flesje werd verstevigd met vierkante geslepen hoeken.
In tegenstelling tot het flesje, heeft de dop wel een aantal
veranderingen ondergaan. De originele dop was smal en van glas. De bekende achthoekige
dop werd in 1924 ontworpen toen de vorm van de fles werd aangepast. De jaren 50
gaven de dop een meer schuin afgeslepen, groter en dikker silhouet. In 1970
werd de dop nog opvallender en groter maar in 1986 werd besloten hem weer
kleiner te maken zodat hij meer in evenwicht zou zijn met de grootte van de
fles.
De “pocket flacon” bedoelt om mee te nemen in de handtas
werd in 1934 geïntroduceerd. Op deze manier probeerde Chanel haar doelgroep te
vergroten door een kleiner formaat te produceren waaraan ook een kleiner
prijskaartje hing. Zo konden mensen die
zich geen grote flessen Chanel No 5 konden veroorloven, toch Chanel
dragen.
Public Relations
Chanel was een van de eerste merken die inspeelde op de
bekendheid van sterren en public relations. Bekende fans waren o.a. Andy Warhol
en Marilyn Monroe. Andy Warhol maakte zelfs 6 schilderijen van het beroemde
parfum.
Ook gebruikt Chanel vaak beroemde actrices in zijn mini-films. Zo zagen we al Nicole Kidman, Audrey Tatou, Candice Bergen, Suzy Parker, Ali McGraw, Lauren Hutton, Jean Shrimpton, Cheryl Tiegs en Catherine Denevue voorbij komen.
Ook gebruikt Chanel vaak beroemde actrices in zijn mini-films. Zo zagen we al Nicole Kidman, Audrey Tatou, Candice Bergen, Suzy Parker, Ali McGraw, Lauren Hutton, Jean Shrimpton, Cheryl Tiegs en Catherine Denevue voorbij komen.
Vooral Nicole Kidman kreeg in 2003 met haar rol in de reclamecampagne
veel media-aandacht. Baz Luhrmann regiseerde het 2 minuten durende
reclamespotje dat de boeken in ging als de meest dure reclame ooit. Nicole
Kidman zou naar verluid 5 miljoen hebben gekregen voor het filmpje. De reclame werd
getoond op tv en in bioscopen wereldwijd.
Chanel gaat ook mee met haar tijd, het parfum heeft
inmiddels zijn eigen facebookpagina met meer dan 19.000 leden.
In 2009 werd er een leuk onderzoek gehouden in Engeland
onder 3000 vrouwelijke klanten van een drogisterijketen, de vrouwen werd
gevraagd welk luchtje ze droegen toen ze hun echtgenoot ontmoette. En wat bleek…
vrouwen die zich geregeld ondersprekende met Chanel No 5 zouden de
meeste kans hebben een man aan de haak te slaan. Maar liefst 1 op de 10 dames
zegt althans haar droomman te hebben gevonden toen zij het iconische luchtje
droeg.
De 5 million dollar reclame van Nicole Kidman
Uitspraken
Om af te sluiten nog wat legendarisch parfum-uitspraken van miss Chanel No 5 herself!
“Een vrouw zonder parfum, is een vrouw zonder toekomst.”
–Coco Chanel
“Waar men parfum draagt? Overal waar men gekust wil worden.”
–Coco Chanel
“Een vrouw moet ruiken als een vrouw en niet als een roos.”
–Coco Chanel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten