History of fashion: Chanel
Hoe het allemaal
begon
Gabrielle ‘Coco’ Chanel, de oprichtster van het meest
succesvolle luxemerk ter wereld, werd geboren in 1883. Ze was een van de meest
invloedrijkste ontwerpsters van de 20ste eeuw.
Coco Chanel opende in 1910 haar eerste hoedenatelier in
Parijs met behulp van twee rijke aanbidders. Een jaar later opende ze haar
eerste modesalon in de Rue Cambon. Hier zit anno 2013 nog steeds het
hoofdkantoor van Chanel.
De zaken gaan goed en in 1916 heeft Coco Chanel 300
naaisters in dienst. Parijs wordt onder haar invloed het modecentrum van de
wereld. Ze was de eerste die gebruikmaakte van nieuwe stoffen als comfortabel
wollen jersey en katoen. Coco Chanel schrijft in 1926 historie met haar
uitvinding van de ‘little black dress’. Ze zei hierover: ‘Sheherazade is
makkelijk, een klein zwart jurkje is moeilijk.’ Het kleine zwarte jurkje staat
bekend om zijn eenvoudige snit en zijn fijne draagcomfort. Je kunt hem met
alles combineren en bij iedere gelegenheid dragen. Dit maakte ‘the little black
dress’ tot een ware mode-klassieker.
Bij het begin van de Tweede wereldoorlog moet Coco Chanel
haar winkel sluiten en vlucht naar Zwitserland. 15 jaar lang blijft ze ver weg
van de modewereld. Ondertussen krijgt de opkomende ontwerper, Christian Dior,
steeds meer fans. Coco Chanel vindt zijn creaties maar niets en dat motiveert
haar om op 71-jarige leeftijd een comeback te maken in de modewereld.
In 1954, bij de heropening van het modehuis, introduceert
Coco Chanel het Chanelpakje van wollen bouclé. Het ontwerp was eigenlijk een
tegenaanval op het strakke zandloperfiguur van Christian Dior. Coco Chanel zei
hier zelf over: ‘Met twee zwarte pakjes en drie witte blouses – voor de
ochtend, een voor de middag en een voor de avond – kon elke vrouw de wereld en
het hart van haar geliefde veroveren, én eeuwig elegant blijven.’
Het Chanelpakje was een voorbeeld van draagbaar chique. Het
gemakkelijke jasje en de knielange rok waren voor de moderne vrouw een elegant
uniform dat paste bij de eisen van het moderne naoorlogse leven. Het jasje was
smal en had een eenvoudig model met een hoog armsgat en een smalle mouw. De
decoratie was beperkt tot een bijpassende bies waarmee de bovenkant van de
zakken, de mouwen en de randen van het jasje waren afgezet. De zoom van het
jasje en de rok werden verzwaard om te zorgen dat de zoom overal gelijk was.
Tegenwoordig kost een Chanelpakje rond de €75.000. Om het
mantelpakje perfect op maat te maken zijn er gemiddeld 3 fittings nodig. Het
fijne handwerk wordt gedaan door het fameuze atelier Lésage.
In 1971 sterft de ontwerpster. Na haar dood krijgt Chanel te
maken met een imagoprobleem. Chanel wordt gezien als een merk voor rijke,
oudere dames. Pas in 1984 krijgt het merk onder leiding van artistiek directeur,
Karl Lagerfeld, het voor elkaar om een nieuwe frisse wind door het bedrijf te
laten waaien. Karl Lagerfeld verjongt het merk door revolutionaire elementen
aan de typische Chanel-kleding toe te voegen. Zo overdreef hij het Chanel-logo
op de 2.55-tas en ontwierp hij totaal nieuwe
versies van het klassieke bouclépakje, waarbij hij andere stoffen gebruikte (leer
en denim) en speelde met grootte en versiering. Chanel krijgt hierdoor weer
volop media-aandacht.
Modehuis Chanel staat tegenwoordig vooral bekend om zijn
haute-couture-collecties. Dit komt mede door de fascinerende documentaire: Signé Chanel. Deze documentaire is zeker
de moeite waard om te kijken. Hij geeft je een kijkje in de keuken van Chanel!
Om de toekomst van haute couture te garanderen heeft Chanel 6 van de oudste
ateliers gekocht: borduuratelier Lésage,
Lemarie, ontwerper van bloemen en
veren, Michel, een hoedenmaker, Desrues, een knopen-, kostuum- en
sieradenmaker, schoenmaker Massaro en
Goosens, een goud- en zilversmid.
Mannen
Coco Chanel was gek op rijke mannen. Zo zei ze ooit: ‘Trouw
nooit een man die alleen een portemonnee bezit voor kleingeld!’ Coco Chanel
dankte de opening van haar eerste hoedenatelier aan de financiële hulp van 2
rijke aanbidders. Coco Chanel had veel bekende aanbidders, van de Britse hertog
tot de Russische grootvorst en ze was dan ook gek op machtige mannen. Maar
slechts één man had ook echt invloed op haar werk: Pierre Werheimer. Hij
regelde vanaf 1924 de publiciteit voor het wereldberoemde Chanel no 5.parfum.
De stijl van
Chanel
Haar collecties van Coco Chanel betekende een revolutie voor
de vrouw en een democratisering van de mode. Ze was een groot voorstander van
heldere lijnen en functionaliteit. Coco Chanel nam al snel afscheid van de vele
versieringen en insnoeringen van die tijd. Ze liet zich inspireren door de herengarderobe,
zoals sweaters, matrozenjasjes en broeken. Opmerkelijk is dat Coco Chanel zich
wel door mannenmode liet inspireren, maar verder niets met mannenmode had. ‘De
man kan aantrekken wat hij wil. Hij blijft toch altijd een accessoire van de
vrouw’, aldus Coco Chanel.
Het meest bekende kledingstuk van Coco Chanel is toch wel
het Chanelpakje van tweed en bouclé. Het Chanelpakje staat symbool voor een
succesvolle vrouw en bestaat uit een getailleerd jasje met gouden knopen en een
knielange rok.
Slingpumps en twinsets horen ook tot de Chanelklassiekers en
worden bij voorkeur in de kleuren zwart, wit en beige gedragen. Ook de
ivoorkleurige muiltjes met zwarte teen zijn een echte klassieker.
De accessoire-keus van Coco Chanel was opmerkelijk. Ze gaf namelijk de voorkeur aan namaakjuwelen. Coco Chanel zorgde ervoor dat modieuze accessoires werden geaccepteerd. De bekende Chanel-accessoires zijn de parelkettingen, de gouden ketting, de camelia-bloem, het strohoedje, de das en de 2.55-tas.
De accessoire-keus van Coco Chanel was opmerkelijk. Ze gaf namelijk de voorkeur aan namaakjuwelen. Coco Chanel zorgde ervoor dat modieuze accessoires werden geaccepteerd. De bekende Chanel-accessoires zijn de parelkettingen, de gouden ketting, de camelia-bloem, het strohoedje, de das en de 2.55-tas.
Het Chanel-jasje
door de afgelopen jaren heen
Waarde van het
merk
Chanel wil geen exacte waarde van het merk geven. Het
firmanetwerk is waterdicht geconstrueerd. Maar in 2003 schrijft een Amerikaans
businessmagazine het merk toch een waarde van 4,5 miljard dollar toe. Hiermee
is Chanel de grootste luxeonderneming ter wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten