vrijdag 11 mei 2012

Legendarische kledingstukken:

“Breakfast at Tiffany’s LBD”


Dé jurk uit de openingsscène van Breakfast at Tiffany's wordt gezien als een van de meest iconische jurken van de 20ste eeuw en hij is waarschijnlijk

 

de meest bekende ittle black dress ooit. De jurk zorgde ervoor dat Audrey Hepburn een waar stijlicoon werd en vormde de basis van de Hepburn-stijl.

In de openingsscène loopt Audrey op een verlaten trottoir in New York en eet ze ondertussen een croissantje. Met een klein kroontje in haar haar, ellebooglange satijnen handschoenen, parels rond haar nek en een zwarte zonnebril werd Audrey gelanceerd als mode-icoon. Dit moment staat symbool voor de Hepburn ’s take-over van Hollywood. Audrey was ook verantwoordelijk voor de look die de tegenhanger werd van de “New Look” van Christian Dior.  

 

De jurken


De jurk werd in 1961 ontworpen door de Franse ontwerper Hubert de Givenchy. Hij en Audrey Hepburn waren goede vrienden en hadden al eerder samengewerkt aan de films  Sabrina (1954) en Funny Face (1957). Audrey Hepburn nam 3 exemplaren van de bekende jurk mee, maar tijdens het ontwerpproces werd één versie van de jurk te sexy gevonden omdat hij te veel van Audrey ’s been zou laten zien. Het gevolg was dat de onderkant van de jurk werd aangepast door ontwerpster Edith Head. Zij was een bekende film-ontwerpster, en domineerde de filmwereld in de jaren 30. Ze was ook verantwoordelijk voor de kleding van Audrey in Roman Holiday en Sabrina, voor de laatste kreeg ze zelfs een Oscar.


De meest bekende zwarte Givenchy avondjurk is gemaakt van Italiaans satijn. De jurk is een mouwloos tot op de grond reikende avondjurk en de jurk heeft een aansluitend lijfje. De jurk laat aan de achterkant een groot deel van de schouders vrij. In de film draagt Audrey bijpassende ellebooghoge handschoenen in dezelfde kleur en parelkettingen. De look wordt vaak opschreven als vrouwelijk en “Parisian”.

De Little Black Dress bereikte zo’n hoge faam dat het een basisstuk werd in de garderobe van iedere vrouw. Givenchy was niet alleen verantwoordelijk voor de jurk maar ook voor de andere kenmerkende accessoires van Audrey, zoals de sigarettenhouder, de grote zwarte hoed, de zonnebril en de opera-handschoenen.

 

Style on a budget

De openings-scene jurk komt helaas maar één keer in de film voor, maar Audrey draagt in de film wel meerdere malen een vergelijkbare knielange versie van de LBD. Ook het omhooggestoken haar, de parelketting en de zonnebril keren een aantal keren terug op het witte doek. Audrey ‘s personage, Holly, zit krap bij kas, en verdient haar geld door bezoekjes te brengen aan de gevangenis. Door te combineren met een hoed of lange handschoenen, laat Holly zien hoe gemakkelijk style on a budget is. Ondanks het feit dat Holly door de vele feestjes altijd te laat komt, kiest ze in een paar minuten een runway waardige outfit uit.

 

Waar zijn de echte Breakfast at Tiffany’s jurken nu?

Een van de drie originele handgemaakte Givenchy-exemplaren is in het bezit van het Givenchy archief, een ander exemplaar is te zien in het Museum van film in Madrid en het laatste exemplaar werd in 2006 verkocht bij veilinghuis Christie’s. Opvallend is dat geen van deze exemplaren gebruikt zijn in de film of tijdens de promotie ervan. De jurken die werkelijk in de film werden gebruikt, werden na het filmen van Breakfast at Tiffany’s gelijk vernietigd door Edith Head en Audrey Hepburn.

 

De jurk die verkocht werd bij Christie's werd in november 2006 eerst gedragen door Natalie Portman op de cover van Harper's Bazaar. Aangezien de jurk opmaat gemaakt was voor het smalle en kleine lichaam van Audrey, was Natalie een van de weinige actrices die in de jurk paste.  In december van datzelfde jaar werd de jurk tijdens een veiling in Londen verkocht aan een anonieme koper. Van de opbrengst van de veiling werd een school gebouwd in Calcutta. Veilinghuis Christie’s hoopte op een verkoopprijs tussen de $50.000-$ 70.000, maar uiteindelijk ging de jurk onder de hamer voor het historische bedrag van $923.187. Dit is het hoogste bedrag dat ooit voor een film-jurk betaald werd.

 

Uitspraken

“I did feel very elegant suddenly. I mean, you can’t possibly measure up to Audrey Hepburn; there’s no comparison. But the elegance that she exuded was transmitted to the dress, you know, the feeling, the emotion of it…”

–Natalie Portman

 

“It was 1961, and this dress is in a way very ‘60s. The front is severe, elegant, very clean, but at the back there is this very interesting neckline, somewhere between ethic and Parisian: a softness that other designers in that time didn’t have.”

 –Riccardo Tisci creative director van Givenchy

 

Inspired by Holly Golightly

Geen opmerkingen:

Een reactie posten