vrijdag 11 mei 2012
Legendarische kledingstukken:
“Breakfast at Tiffany’s LBD”
In de openingsscène
loopt Audrey op een verlaten trottoir in New York en eet ze ondertussen een croissantje.
Met een klein kroontje in haar haar, ellebooglange satijnen handschoenen, parels
rond haar nek en een zwarte zonnebril werd Audrey gelanceerd als mode-icoon.
Dit moment staat symbool voor de Hepburn ’s take-over van Hollywood. Audrey was
ook verantwoordelijk voor de look die de tegenhanger werd van de “New Look” van
Christian Dior.
De jurken
De meest bekende zwarte Givenchy avondjurk is gemaakt van
Italiaans satijn. De jurk is een mouwloos tot op de grond reikende avondjurk en
de jurk heeft een aansluitend lijfje. De jurk laat aan de achterkant een groot
deel van de schouders vrij. In de film draagt Audrey bijpassende ellebooghoge
handschoenen in dezelfde kleur en parelkettingen. De look wordt vaak opschreven als
vrouwelijk en “Parisian”.
De Little
Black Dress bereikte zo’n hoge faam dat het een basisstuk werd in de
garderobe van iedere vrouw. Givenchy was niet alleen verantwoordelijk voor de
jurk maar ook voor de andere kenmerkende accessoires van Audrey, zoals de
sigarettenhouder, de grote zwarte hoed, de zonnebril en de opera-handschoenen.
Style on a budget
De openings-scene jurk komt helaas maar één keer in de
film voor, maar Audrey draagt in de film wel meerdere malen een vergelijkbare
knielange versie van de LBD. Ook het omhooggestoken haar, de parelketting en de
zonnebril keren een aantal keren terug op het witte doek. Audrey ‘s personage,
Holly, zit krap bij kas, en verdient haar geld door bezoekjes te brengen aan de
gevangenis. Door te combineren met een hoed of lange handschoenen, laat Holly
zien hoe gemakkelijk style on a budget
is. Ondanks het feit dat Holly door de vele feestjes altijd te laat komt, kiest
ze in een paar minuten een runway waardige outfit uit.
Waar zijn de echte
Breakfast at Tiffany’s jurken nu?
Een van de drie originele handgemaakte Givenchy-exemplaren is
in het bezit van het Givenchy archief, een ander exemplaar is te zien in het
Museum van film in Madrid en het laatste exemplaar werd in 2006 verkocht bij veilinghuis
Christie’s. Opvallend is dat geen van deze exemplaren gebruikt zijn in de film
of tijdens de promotie ervan. De jurken die werkelijk in de film werden
gebruikt, werden na het filmen van Breakfast at Tiffany’s gelijk vernietigd
door Edith Head en Audrey Hepburn.
De jurk die verkocht werd bij Christie's werd in november 2006 eerst gedragen door Natalie Portman op de cover van Harper's Bazaar. Aangezien de jurk opmaat gemaakt was voor het smalle en kleine lichaam van Audrey, was Natalie een van
de weinige actrices die in de jurk paste. In december van datzelfde jaar werd de jurk tijdens een
veiling in Londen verkocht aan een anonieme koper. Van de
opbrengst van de veiling werd een school gebouwd in Calcutta. Veilinghuis
Christie’s hoopte op een verkoopprijs tussen de $50.000-$ 70.000, maar
uiteindelijk ging de jurk onder de hamer voor het historische bedrag van $923.187.
Dit is het hoogste bedrag dat ooit voor een film-jurk betaald werd.
Uitspraken
“I did feel very elegant suddenly.
I mean, you can’t possibly measure up to Audrey Hepburn; there’s no comparison.
But the elegance that she exuded was transmitted to the dress, you know, the
feeling, the emotion of it…”
–Natalie Portman
“It was 1961, and this
dress is in a way very ‘60s. The front is severe, elegant, very clean, but at
the back there is this very interesting neckline, somewhere between ethic and
Parisian: a softness that other designers in that time didn’t have.”
–Riccardo Tisci creative director van Givenchy
Inspired by Holly Golightly
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten